З 13 серпня по 30 вересня 2021 року в Центрі сучасного мистецтва Laznia в Гданську відбудеться міжнародний проєкт «Дерева пам’яті: з коріння до гілля» — виставка напряму Art&Science та дискусійна програма.

Проєкт реалізує платформа культури пам’яті Минуле / Майбутнє / Мистецтво на чолі з кураторками Оксаною Довгополовою та Катериною Семенюк в рамках програми Українського інституту Visualise.

ВИСТАВКА «Дерева пам’яті: з коріння до гілля»

Центр сучасного мистецтва Laznia
13.08 – 30.09.2021


Виставка присвячена трагедії Бабиного Яру та спрямована на пошук актуальних практик роботи з травматичним минулим засобами мистецтва.

Наприкінці вересня 1941 року в Бабиному Яру було розстріляно понад 33 тисячі київських євреїв. Яр став місцем багатошарової трагедії та забрав життя євреїв, ромів, військовополонених, психічно хворих і ворогів нацистського режиму. У післявоєнні роки Бабин Яр був свідком організованого державного забуття та відчайдушних зусиль зберегти пам’ять з боку тих, для кого важлива гідність загиблих.

Десятиліттями після Другої світової війни дерева мовчки піднімалися на схилах. Вкриваючи місце трагедії, вони ніби загоювали рани, які нанесли світу люди. Дерева — це метафоричні капсули пам’яті, що торкаються вчорашнього дня своїм корінням, а завтрашнього — гіллям. З коріння до гілля повідомлення з минулого спрямовуються у сьогодення. Минуле завжди поруч, воно говорить з нами мовою, яку треба розпізнати.

Люди не в змозі почути «голоси дерев», однак сучасні технології дозволяють нам це зробити. Художниця Ольга Кісельова разом із командою Університету Сорбонна та Національного центру наукових досліджень Франції (CNRS) відсканували електромагнітні імпульси дерев Бабиного Яру та створили їхню графічну репрезентацію. У 4-канальній відеоінсталяції глядач побачить візуалізацію «голосу» дерева.


Відкриття виставки:
13 серпня о 18.00

Локація:
Центр сучасного мистецтва Laznia 2
вулиця Страйку Докерів, 5
Гданськ, Польща




ПУБЛІЧНА ПРОГРАМА

 

Дерева пам’яті: з коріння до гілля. Розмова

Онлайн-розмова на Facebook-сторінці Центру сучасного мистецтва Laznia
26 серпня о 18.00

Учасники: Ольга Кісельова, одна з ключових фігур міжнародного мистецького напряму Art&Science та професорка Університету Сорбонна. В 1995 році вона стала членкинею Вищого інституту візуальних мистецтв при Центрі Помпіду, де заснувала програму теоретико-мистецьких досліджень; Ришард Клющинський, дослідник медіамистецтва, куратор, професор культурології та медіадосліджень Лодзького університету, де також очолює Школу медіа та аудіовізуальної культури і кафедру електронних засобів масової інформації, професор Академії образотворчих мистецтв у Лодзі.

Ольга Кісельова працює в галузі науки та медіамистецтва, бере участь у довготривалому проєкті EDEN, який спрямовано на пошук методів комунікації з рослинами та між рослинами. У проєкті «Дерева пам’яті: з коріння до гілля» художниця доповнила свій досвід «прослуховування» голосів дерев комеморативними сенсами: на виставці представлена візуалізація «голосів» дерев із Бабиного Яру. Під час розмови учасники обговорять можливості мистецького напряму Art&Science.

 

Мапування пам’яті засобами мистецтва. Дискусія

Онлайн-подія на платформі фестивалю мистецтва і технологій Ars Electronica
10 вересня о 18.00

Учасники: Кшиштоф Водичко, художник, професор мистецтва, дизайну та суспільного надбання у Вищій школі дизайну Гарвардського університету; Ришард Клющинський, дослідник медіамистецтва, куратор, професор культурології та медіадосліджень Лодзького університету, де також очолює Школу медіа й аудіовізуальної культури і кафедру електронних засобів масової інформації, професор Академії образотворчих мистецтв у Лодзі; Оксана Довгополова, докторка філософських наук, професорка кафедри філософії Одеського національного університету імені І.І. Мечникова, членкиня Memory Studies Association, кураторка проєкту Минуле / Майбутнє / Мистецтво.

Модераторка: Катерина Філюк, кураторка і арткритикиня, нині головна кураторка фонду ІЗОЛЯЦІЯ.

 

Після Другої світової війни людство зіткнулося з необхідністю осягнути невимовне, потребою зрозуміти, як жити зі знанням про жах і при цьому залишатися людьми. В останні десятиліття мистецтво зробило прорив у підходах до роботи з травмою та продемонструвало такий потенціал пропрацювання минулого, якого не має традиційна академічна чи політична оптика.

Міркування про те, як працювати з трагічним минулим, якщо ми не були його свідками, підводить до питання: чи потрібно художнику відтворювати кошмарну реальність, щоб зрозуміти її? Чи варто шукати інші, непрямі підходи, які дозволять зберегти гідність жертв і всіх, хто залучений у мистецьке дослідження? Перед нами постає проблема меж репрезентації.

Українські кураторки пропонують розмову в різних дисциплінарних та географічних просторах між представниками Польщі та України, де жахи ХХ століття залишили помітні сліди. Спільна перспектива уможливлює пошук сучасних способів пропрацювання минулого через призму мистецтва.

 

*Минуле / Майбутнє / Мистецтво — платформа культури памʼяті, що реалізує дослідницькі та освітні проєкти, а також публічну програму для залучення широкої аудиторії до роботи з минулим. Проєкт існує з 2019 року та організував низку професійних міждисциплінарних дискусій, серед яких форум «Зона (не)відчуження» до 35-ї річниці Чорнобильської катастрофи та публічна програма мистецького проєкту про єдність #брюдершафт. Платформою започатковано глосарій словник понять і термінів, які використовуються в роботі з минулим і колективною пам’яттю. Кураторки проєкту Оксана Довгополова та Катерина Семенюк. Минуле / Майбутнє / Мистецтво втілено у партнерстві з forumZFD (Форум громадянської служби миру) в Україні.

*Центр сучасного мистецтва Laznia — одна з головних культурних установ Польщі, що представляє сучасне мистецтво. Її місія — презентація новітніх художніх явищ у процесі трансформації, реагування на культурні зміни сучасного світу та водночас просвіта в цьому напрямі за допомогою нових технологій. Найбільшу увагу у своїй програмі центр приділяє поєднанню мистецтва і науки, експериментальній музиці та кіно, відеоарту, арт-заходам на стику дисциплін, художнім ініціативам, здатним змінювати урбаністичний простір. До складу центру входять дві галереї у Гданську.

*Ольга Кісельова одна з ключових фігур міжнародного мистецького напряму Art&Science та професорка Університету Сорбонна. У 1995 році вона стала членкинею Вищого інституту візуальних мистецтв при Центрі Помпіду, де заснувала програму теоретико-мистецьких досліджень. Роботи Ольги Кісельової знаходяться у ключових світових колекціях: в Паризькому міському музеї сучасного мистецтва, Центрі Помпіду, Музеї сучасного мистецтва Kiasma в Гельсінкі, МoМА в Нью-Йорку, Музеї Гуггенгайма в Більбао тощо.