Дослідження

Російська культурна дипломатія в Німеччині: гравці, наративи, досягнення

Дата

Автори

Марія Процюк, Анна Прохорова, Марія Дубик 

Про дослідження

Дослідження має на меті проаналізувати діяльність державних і недержавних акторів російської культурної дипломатії в Німеччині, їхні взаємозв’язки, мережування, особливості функціонування у ретроспективі двох останніх десятиліть. 

Дослідження «Російська культурна дипломатія в Німеччині: гравці, наративи, досягнення» продовжує серію досліджень інституцій культурної дипломатії РФ, котру Український інститут започаткував у 2022 році.  

Дослідження підготовлено аналітиками Українського інституту завдяки фінансовій підтримці Open Society Foundations та організаційній допомозі Goethe Institut у рамках проєкту «Enhancing the Ukraine-Germany cultural dialogue 2022-2023» 

Презентація дослідження

Основні висновки дослідження

Мережа державних інституцій і недержавних організацій, котрі прямо чи опосередковано можна вважати акторами російської культурної дипломатії у Німеччині, є надзвичайно глибокою, розгалуженою і взаємопроникною. 

На перший погляд, невелика мережа державних акторів культурної дипломатії РФ у Німеччині вичерпується діяльністю Росспівробітництва в особі Російського дому в Берліні, Фонду «Русский мир» та афілійованих до нього кабінетів і центрів, а також дипломатичних установ, котрі плекають культурний напрям своєї роботи. Проте на другому плані картини діяльності цих акторів функціонують десятки дрібніших організацій, котрі співпрацюють з державними акторами і піддаються впливу офіційної культурної дипломатії РФ в Німеччині через спільні заходи, фінансову підтримку чи поширення однакових наративів в дусі офіційного Кремля. Таким чином, вони стають GONGO при Росспівробітництві чи Фонді «Русский мир».  

Оскільки формально такі організації залишаються громадськими, вони претендують і на німецьке фінансування (як державне, так і низки приватних фондів), що додатково легітимізує їх як представників громадянського суспільства, начебто автономних у своїй діяльності. Окрім цього, помітний великий спектр двосторонніх російсько-німецьких платформ та ініціатив співпраці, а також позаінституційних практик.  

Культурна дипломатія Росії мімікрує і адаптується під сучасну політичну кон’юнктуру на міжнародній арені (головно зумовлену своїми ж агресивними загарбницькими діями), за якої після 24 лютого 2022 року кооперація з російськими державними акторами стала поганим тоном навіть у раніше доволі відкритому до співпраці з Москвою німецькому суспільстві. Однак РФ продовжує активно інструменталізувати культуру для досягнення своїх зовнішньополітичних цілей і виправдання агресивної війни проти України.