Музика українського авангарду у Сорбонні, Париж. Відбудеться конференція та концерт

24-25 квітня в університеті Сорбонни відбудеться конференція, присвячена українській музиці різних періодів, від початку XX століття до сьогодення, а також концерт Electric nights: Ukrainian avant-garde music of the 20th century. 

Колоквіум

Ukrainian Musical Avant-Gardes: 1910 to the present 

  • 24-25 квітня, 9:30 – 18:30  

Campus Clignancourt, room R01 

2 rue Francis de Croisset, 75018 Paris 

Музика, написана в Україні, має довгу історію взаємодії з авангардом. Починаючи з 1910-х і 1920-х років, композитори, які жили і працювали у межах сучасної України, вільно експериментували з усіма новими музичними течіями, включаючи експресіонізм, імпресіонізм, додекафонію, неокласицизм і неофольклоризм. Відкритість до всіх форм інновацій вважається дослідниками візуального мистецтва, літератури та театру визначальним компонентом українського модернізму. Незважаючи на спроби придушення мистецтва в Україні ще в 1930-х роках, експериментальний імпульс, пробуджений під час революційного періоду, можна простежити в українському мистецтві від XX століття до сьогодення. 

Мистецький авангард 1910-х років вже давно викликає особливий інтерес: його різноманітні практики, теоретичні дискурси, твори, які він створив, та його впливи широко досліджуються науковою спільнотою. Однак, як і у випадку з постатями Малевича чи Рославця, місце українських митців в історіографії часто залишалося поза увагою. Сучасні дослідження запрошують нас переосмислити їхню участь у цих рухах та дослідити специфіку української школи. Їхнє включення в революційні історичні події було предметом тривалих дискусій і дозволяє нам уявити зв’язки між іншими авангардними подіями (1960-ті, 1990-ті та сучасними рухами) і революціями, які Україна пережила в останні десятиліття.   

З програмою можна ознайомитися тут.  

Організаційний комітет: Сільвія Альварес Баамонде (IReMus, університет Сорбонни), Естер Аман-Дельнево (університет Сорбонни), Лія Бетстон (Віденський університет, Український фестиваль сучасної музики), Нольвенн Даньєр (Університет Сорбонни), Луїза Мартін-Шевальє (IReMus, університет Сорбонни), Любов Морозова (Український інститут, Київ).

Науковий комітет: Лія Бетстон (Віденський університет, Український фестиваль сучасної музики), Ольга Бекенштейн (незалежна музична кураторка), Жан-Марк Шувель (IReMus, університет Сорбонни), Луїза Мартен-Шевальє (IReMus, Університет Сорбонни), Любов Морозова (Український інститут, Київ), Мирослав Шкандрій (Манітобський університет).

Колоквіум організовано Українським фестивалем сучасної музики та Українським інститутом за підтримки IReMus, університету Сорбонни, École doctorale ED5, Philomel, у рамках програми Ukraine Program (керівник Жан-Касьєн Біллє). 

Концерт  

Electric nights: Ukrainian avant-garde music of the 20th century 

  •  25 квітня, 20:00  

Amphithéâtre Richelieu (стара Сорбонна)  

Концерт презентує камерні твори українських композиторів з 1922 по 2023 роки. Найстарший з них – фортепіанний цикл «Пʼять прелюдій» Миколи Рославця, який іноді називають «харківськими прелюдіями», адже він був завершений під час перебування композитора в Харкові як ректора Музичного інституту. З Харковом повʼязана і біографія Федора Якименка – напевно, одного з найвідоміших у Франції українських композиторів. Молодший сучасник обох композиторів Борис Лятошинський народився та повʼязав своє життя з Києвом попри кращі карʼєрні перспективи, які обіцяв переїзд у Москву. Альтернативний шлях, яким би могла би піти українська музика, якби не сталінський терор, демонструє один з найважливіших творів українського модерну – «Струнний квартет №3». 

У програму також увійшли композиції XXI століття. Струнний квартет Walking on waters був написаний Вікторією Польовою у 2013 році на замовлення одного з найвідоміших квартетів сучасності – Kronos Quartet.  

Наймолодша з композицій концерту – цикл пісень Святослава Луньова Fierce January’23.  

Ще два твори програми – це електронні композиції Алли Загайкевич, яка у 1998 році майже одразу після повернення з річного курсу в IRCAM заснувала першу в Україні електроакустичну кафедру. Обидві композиції демонструватимуться з німими фільмами La Marche des machines та Les Nuits électriques уроженця Києва Євгена Деслава. У рік створення обох робіт, що стали класикою авангарду – 1928, він започаткував у Парижі кіноклуб Les amis du cinema ukrainien. 

Детальніше про програму концерту можна прочитати тут.  

Концерт є результатом співпраці Українського фестивалю сучасної музики та Українського інституту за підтримки IReMus, університету Сорбонни, École doctorale ED5, Philomel та 1991 Project. Ця асоціація просуває українську музику та підтримує українських музикантів, які знайшли притулок у Франції. Цей захід організовано у рамках програми Ukraine Program (керівник Жан-Касьєн Біллє).