Україна у Global Soft Power Index

«Global Soft Power Index» визначає рівень впізнаваності країни, її репутацію та вплив. Рейтинг щороку складає консалтингова агенція Brand Finance

Український інститут виступає партнером «Global Soft Power Index» в Україні.

Про Global Soft Power Index

«Global Soft Power Index»  – це міжнародне дослідження сприйняття національних брендів, яке проводить Brand Finance, охоплює 100 тисяч респондентів.

Індекс показує здатність впливати на інших за допомогою привабливості та переконання, а не примусу та сили. Серед досліджуваних показників зокрема впливовість, впізнаваність та репутація країн.

Загальний індекс м’якої сили базується також на таких показниках як: бізнес і торгівля, медіа і комунікації, культура та спадщина, освіта і наука, люди і цінності, міжнародні відносини та урядування.

Читайте більше на сайті Brand Finance.

Обговорення результатів Global Soft Power Index 2023

Українці, українське експертне коло та медіа виявили великий інтерес до позитивних показників м’якої сили України.

Global Soft Power Index 2023

За минулий рік Україна додала найбільшe балів серед усіх країн світового рейтингу м’якої сили, посівши 37 місце зі 121. Для порівняння, у 2021 році Україна займала 61 позицію. 

Завдяки успішному застосуванню дипломатичних інструментів Україна увійшла до 20 найвпливовіших країн світу. Минулого року Україна посідала 45 місце у рейтингу впливовості. За показником впізнаваності Україна піднялася з 47 на 14 місце. Репутація України продемонструвала помірне покращення, зріст показника стримують респонденти з Азії, які вважають, що репутація України дещо знизилась.

Результати «Global Soft Power Index» обговорили 2 березня у Лондоні на Global Soft Power Summit 2023, який був сфокусований на Україні.

Спікерами зокрема стали колишній прем’єр-міністр Великої Британії Борис Джонсон, міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба, Перша леді України Олена Зеленська.

Цікаво прослідкувати, як Україні вдалося досягти таких результатів. Відповідно до регіональних показників, найбільше зростання позитивного сприйняття м’якої сили України зафіксовано в Європі, у Близькому Сході та Північній Африці, Північній Америці та Океанії. Ці регіони надали Україні найбільше військової техніки та гуманітарної допомоги. Найвищі оцінки Україні дали переважно країни, які мають спільні історичні чи культурні зв’язки з Україною: Польща, Литва, Естонія та Латвія.

Також помітною є підтримка Грузії та Азербайджану, що здебільшого зумовлена травматичним досвідом цих країн у військових конфліктах, йдеться у звіті Brand Finance. Країни Південної Азії, Латинської Америки та Субсахарська Африка досить негативно оцінюють м’яку силу України. У регіонах Близького Сходу та Азії сприйняття м’якої сили Росії продовжує зростати у порівнянні до м’якої сили України.

Цитати спікерів:

“Україна має вільне та демократичне суспільство. Україна має М’яку Силу! Українці борються за свободу, вони борються за всіх нас. Тож ми маємо надати їм усе, що для цього потрібно. Слава Україні!”

“Україна більше не terra incognita. Підтвердженням цього є результати України в Global Soft Power Index 2023. Протягом останнього року Україна доклала великих зусиль, щоб розповісти свою історію, створити свій наратив та здобути підтримку. Усі ці зусилля, докладені усіма від Президента до активістів, принесли свої плоди”.

“Ми дуже хотіли повернути світові і собі це порушене війною відчуття – що діалог та людяність набагато ефективніше за примус, який використовує наш ворог”.

“Культурна дипломатія – це невід‘ємна частина м‘якої сили. Цього року Україна здивувала світ своєю сміливістю, силою, спроможністю до спротиву. Результати індексу свідчать, що світ відкрив для себе різні аспекти України, а наш голос набирає все більшої ваги”.

“Сезон культури Велика Британія/Україна мав на меті продовжити напрацювання України у сфері мистецтва та креативних індустрій, що розбудовувалися із 2014 року, та розповісти про українську ідентичність через мистецькі та культурні проєкти. Це те, що ми відчували – було надзвичайно важливо продовжувати цю роботу протягом Сезону”.

Global Soft Power Index 2022

У 2022 році Україна посіла 51 місце у рейтингу.

Global Soft Power Index 2021

22 березня 2021 року відбулося обговорення результатів України у глобальному індексі “м’якої сили” Global Soft Power Index 2021.

У рейтингу 2021 року Україна посіла 61 місце зі 100.

Дослідження показує, як сприймають країну: чи приваблива вона для ведення бізнесу? який має вплив на міжнародній арені? наскільки потужними є культура та мистецтво? чи довіряють медіа? наскільки толерантним є суспільство?

У часи криз і непевності “м’яка сила” як ніколи важлива для країн, тож цього року компанія особливу увагу звернула на вплив пандемії COVID-19 на сприйняття країн.

Цитати спікерів:

“Зміцнення “м’якої сили” за кордоном — одна з фундаментальних функцій української дипломатії. Жодна країна не може бути успішною та привабливою без потужної “м’якої сили”, яку вона здатна проєктувати в пріоритетних країнах. Потрібна синергія всіх інститутів влади, громадянського суспільства, експертів, бізнесу. “М’яка сила” не генерується в одному окремому місці. Це як річка, яка набуває сили від всіх приток та джерел, які її наповнюють”.

“М’яка сила допомагає країнам розвиватися і процвітати. Найкраще її вплив можна відчути через нові інвестиції, збільшення кількості туристів, попит на локальні товари та послуги, залучення талантів і нових міжнародних партнерів. Правда у тому, що якщо в країні відбувається багато чого цікавого, вона буде привабливою. М’яка сила — це не лише відповідальність урядів, усі сторони суспільства впливають на показник. Вам варто подумати, що Україна може запропонувати для бізнесу, які освітні і наукові ресурси має та як талановиті люди можуть представляти країну”.

“М’яка сила, репутація і цінності можуть конвертуватися в економічні показники. Місце України в рейтингу напряму впливає на прямі іноземні інвестиції. З колегами у центрі “Нова Європа” ми думали, які приклади м’якої сили були в Україні за останні роки. І таких було чимало: від реформ до культури. Проте вони не були чітко прокомуніковані, а то й про них взагалі не говорили. Іншим прикладом, де Україна виступила лідером в регіоні, можна назвати методи врегулювання конфлікту. У Молдові кажуть, що хотіли б мати таку ж стійкість у боротьбі за територію і суверенітет”.

“Щоб набути впливу, вам спершу необхідно працювати над впізнаваністю: у цьогорічномурейтингу Україна посіла 52 місце за цим показником. Якщо люди не знають вас і не знають, що ви можете запропонувати, важко будувати вплив у світі. Ключовим викликом для України є те, що у вас немає конкретної сильної сторони — чогось, з чим люди могли б асоціювати країну. Необхідне унікальне позиціонування, яке б могли комунікувати назовні”.

“Нам не варто бути надто самовпевненими у тому, що ми знаємо, що світу цікаво про Україну. На практиці розбіжність може виявитися надто разючою. Українці можуть вважати певні надбання нашої культури, освіти, науки чи інфоприводи в медіа впливовими для просування України у світі, хоча насправді вони такими не є. Ми переконані, що державні політики мають базуватися на верифікованих даних та якісній аналітиці, тому торік провели комплексні дослідження, які враховують позиції, думки людей, які залучені до культурної репрезентації України”.

“Нам потрібно більш послідовно підходити до комунікацій, щоб називати їх стратегічними. Зараз вони частіше залежать від ситуації. Україні краще вдається використовувати негативні події і перетворювати їх на позитивні історії, аніж просувати успішні. Коли перед нами криза, ми збираємо усі пристрасть і навички докупи, тоді це працює. Але коли немає кризи, то зосереджуємося на чомусь іншому. Коли мова йде про м’яку силу, мають значення не лише зусилля державних інституцій, а й внесок недержавних акторів у сприйняття країни”.

Global Soft Power Index 2020

У межах Міжнародного форуму культурної дипломатії 2020, який організовує Український інститут у співпраці з Міністерством закордонних справ України, відбулася публічна розмова Стіва Томсона, директора з аналітики «Brand Finance», керівника дослідження для Global Soft Power Index (Велика Британія) та Олексія Чуєва, співзасновника Бізнес100 та партнера компанії RepTrak Company в Україні. 

Йшлося про:

  • Рейтинг м’якої сили країн;
  • Методологію визначення індексу;
  • Які країни є лідерами, які фактори та чинники виводять країну в лідери;
  • Роль культури в рейтингу та перспективи розвитку для України.