Український сувенір

Український інститут представив дизайн-концепти для промоції України за кордоном

Сувеніри — це не тільки пам’ятні об’єкти, але носії повідомлень про країну. У дипломатичних відносинах дарування подарунків – давня практика. Але як часто ми думаємо наскільки якісний і репрезентативний сувенір ми даруємо? Завдяки ініціативі «Український сувенір» ми зібрали кращі вироби та предмети, які представляють культуру, ідентичність і традиції України.

Про проєкт

Український інститут провів конкурс дизайн-концептів промоційних та іміджевих матеріалів для представлення України за кордоном.

Каталог створено для Українського інституту, МЗС України, українських дипломатичних установ та представництв за кордоном з метою некомерційного використання.

«Найважливішою частиною подарунка є символічне наповнення, яке він у собі несе, можливість через акт дарування відчути момент спільності та пізнання іншого. Тому ми шукаємо дизайн-концепти, які представлять не тільки привабливі та якісні об'єкти, а в першу чергу — захопливі та глибокі історії про Україну та людей, які тут живуть».

Теми конкурсу

Створення нового авторського дизайну, що є інноваційним, актуальним, спирається на міжнародні тренди і водночас відображає актуальні практики українських креативних індустрій; може використовувати мотиви чи візуальну мову сучасного українського мистецтва та/або передбачати співпрацю з сучасними українськими митцями.

Використання мотивів, традиційних технік та технологій виготовлення, матеріалів народного або наївного мистецтва української культури або культур інших народів, етносів та груп, що проживали чи проживають на території України.

Використання мотивів, тем, художніх концепцій, ідей мистецьких течій та напрямів першої третини ХХ ст., що об’єднані назвою «авангард», зокрема, футуризму, супрематизму, кубізму та інших; апеляція до творчості митців авангарду, що мають зв’язок з Україною та українською культурою, наприклад, Олександр Богомазов, Олександр Архипенко, Василь Єрмилов, Анатоль Петрицький, Казимир Малевич, Олександра Екстер, Соня Делоне, Давид Бурлюк, Вадим Меллер та інші.

Переможці конкурсу дизайн-концептів

Серед трьох тем конкурсу — Традиційна культура України, Український авангард, Сучасний український дизайн — міжнародне журі обрало трьох переможців у двох категоріях. По темі Український авангард, за спільним рішенням журі, не було обрано переможця з огляду на невідповідність наданих заявок вказаним критеріям.
Український сувенір
«Серія»
 
Проєкт про серії типових будинків українських міст 1970-1990-х років. Заявники намагалися створити ідеальний образ міської дійсності — адже на проектах архітекторів 1970-1990-х фасади виглядали бездоганно, і повернути їм красу первісного задуму. Графіка створена на основі фасадів будинків серій: БПС , КТ, «чешки». Тільки розуміння, осмислення і прийняття спадщини та сьогодення нашого міста допоможе рухатися далі в урбаністичне майбутнє. В останні роки українські спальні райони зацікавили іноземців і стали популярним місцем для зйомок кліпів та екскурсій.
Український сувенір
«Квіти та птахи»
 
Розробляючи колекцію, Заявники надихались українським мистецтвом килимарства та козацької вишивки, зокрема книгою “Квіти та птахи” видавництва Родовід, до якої увійшли колекції рослинних килимів десяти провідних українських музеїв і Українського Музею в Нью-Йорку. Квіти використовували в обрядах, декорі та побуті. Рослинно-квіткові елементи є найрозповсюдженішими в традиційній народній творчості українців та майже завжди присутні на ужиткових виробах та вишивці. Квітка була не тільки естетичним елементом, але й носила символічне значення. Наші предки вірили, що магія квітів відігравала у житті людей значну роль: наприклад, сплетений з квітів і трав вінок це один з найдавніших символів — символ життя.
Прийом заявок (завершено)
 
Заявки на участь у конкурсі приймалися за запропонованими темами.
Один заявник мав подати всі п’ять категорій виробів в рамках однієї теми.
Один заявник міг вибрати одну або кілька тем.

Для участі у конкурсі необхідно не пізніше 6 серпня 2020 року 23:59 за київським часом надіслати на електронну пошту [email protected] заповнену Заявку з усіма додатками у форматі pdf.

Заявка заповнюється українською та англійською мовами.
 
Що потрібно, щоб подати заявку?
 
1) Заповнити форму (українською та англійською мовами);

2)Написати технічні вимоги до виготовлення виробу (в довільній формі українською та англійською мовами);

3) Надати копію Статуту (витягу зі статуту або іншого документа, який підтверджує наявність повноважень у підписанта заявки та його право укладати і підписувати договори у випадку обрання його переможцем конкурсу) та реєстраційні документи заявника (скан-копії підписаних документів у PDF форматі).

4) Документально підтвердити наявність досвіду виконання аналогічного проєкту (українською та англійською мовами).

5) Підтвердити спроможність виготовити партії авторських виробів (до 150 одиниць) (повідомити про наявність відповідного технічного забезпечення та/або надати листи-підтвердження від партнерів (підрядників) про спроможність виготовлення партії авторських виробів).

6) Надати скан-копію підписаної заявником гарантії-зобов’язання, яка збережена у форматі PDF.

7) Надати довідку про відсутність санкцій на бланку юридичної особи, скан-копію підписаного документу у PDF форматі.

8) Долучити до заявки відео та/або презентацію запропонованого дизайн-концепту українською та англійською мовами (за бажанням).
 
Хто може подати Заявку на участь?
 
→ юридичні особи всіх форм власності та фізичні особи-підприємці, зареєстровані в Україні;

Не допускаються до участі:
→ юридичні особи, до складу яких входять фізичні особи (засновники, учасники тощо) до яких застосовано персональні спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України «Про санкції» та рішень Ради національної безпеки і оборони України.
Ознайомитись із актуальним санкційним списком можна на сайті Верховної Ради України за посиланням.
 
Які вимоги до сувенірів?
  • Зазначені категорії виробів мають відображати єдину концепцію;.
  • Дизайн-концепти, окрім візуальної привабливості, мають також виконувати пізнавальну функцію, знайомлячи отримувача з історією, культурою, традиціями, наукою та/або мистецтвом України;
  • Габарити виробів у складеному вигляді: вага до 4 кг., розмір до 30×40 см., ширина до 9 см.;
  • Вартість виготовлення виробів має бути різною в діапазонах: до 400 грн., до 2000 грн., та не більше одного виробу до 5000 грн.;
  • Не будуть розглядаютись вироби з дорогоцінних металів та всі види зброї.
 
Що отримає Переможець?
 
Переможець отримає до 300 000 гривень, включно з усіма необхідними загальнообов’язковими податками та зборами, які повинні бути сплачені у відповідності до чинного законодавства України.

Фінансування переможців здійснюється за рахунок коштів державного бюджету України виключно за результатами проведення відповідних процедур закупівель шляхом укладення двомовного (українською та англійською) договору про надання послуг між Українським інститутом та переможцем відповідно до чинного законодавства України за формою, наданою Українським інститутом.

Оголошення проєкту-переможця відбудеться не пізніше – 4 вересня 2020 року.
Чи повинен заявник подати на Конкурс готові вироби?

Ні, заявник надає дизайн-концепт та технічні вимоги, за якими в майбутньому можна буде замовляти виготовлення виробів.

Однак, заявник повинен мати спроможність виготовити партію авторських виробів у кількості 150 одиниць та надати підтвердження такої спроможності, або ж повинен підтвердити наявність партнера/виробника, який може виготовити запропоновані в заявці авторські вироби. Для цього заявник надає лист у довільній формі про наявність відповідного обладнання, матеріально-технічної бази, технологій та/або листи-підтвердження від підрядників про спроможність виготовлення партії авторських виробів.

 
Чи можна подавати вже готовий проєкт?
 
Ви можете подавати концепти на базі існуючих напрацювань, але поданий дизайн-концепт має бути цілісним та розкладатися/проявлятися у всіх категоріях, відповідати одній з трьох тем Мистецького конкурсу.
 
 
Чи сума 300 000 грн. включає виготовлення виробів?
 

Оплата послуг за договором включає:

  • розроблення одного дизайн-концепту за п’ятьма категоріями виробів;
  • його подальше доопрацювання з Українським інститутом (послуги з допрацювання бренд-буку, створення технологічної карти для виготовлення сувенірної продукції).
  • Звертаємо Вашу увагу також на те, що заявник гарантує, що ним погоджено та отримано дозволи від авторів дизайн-концепту та власників суміжних авторських прав (художників, фотографів, дизайнерів, майстрів тощо), що детально регламентується у п. 2.12. Положення про Мистецький конкурс.
 
Чи може одна організація подати більше однієї заявки з проєктами різних своїх дизайнерів?
 
Відповідно до п. 2.10 Положення про мистецький конкурс одна юридична особа / фізична особа-підприємець має право подати по одній заявці в кожній із запропонованих тем.
 
 
Один заявник має подати всі п’ять категорій (текстиль, кераміка, візуальний образ (айдентика), авторський виріб та інше). Тобто ідея має бути втілена в усіх п’яти категоріях на фізичному рівні чи описана та візуалізована?
 

Відповідно до пп. 2.18.2. Положення про мистецький конкурс заявник у рамках обраної теми має подати дизайн-концепт усіх п’яти виробів.

Ідея дизайн-концепту має бути описана та візуалізована, також мають бути надані технічні вимоги до виготовлення виробів.

 
Чи потрібно підготувати на конкурс варіант каталогу, його оформлення, чи безпосередньо запропонувати роботи, які можна у цей каталог включити?
 
Потрібно подати дизайн-концепт п’яти виробів (текстиль, кераміка, візуальний образ, авторський виріб та виріб із самостійно обраної категорії) на обрану тему (Традиційна культура України / Український авангард / Сучасний український дизайн). Проєкт-переможця буде доопрацьовано з Українським інститутом з метою його подальшого включення до Каталогу.
 
Якщо я обираю тему “Сучасний дизайн”, то маю запропонувати дизайн-концепт серії сучасних робіт для каталогу, правильно?
 
Так. Ця серія має бути об’єднана однією “історією”, яка розповідає про сучасність України.
 
Чи має бути у Заявника можливість виготовлення виробів?
 

Відповідно до пп. 4 п. 2.12 Положення про мистецький конкурс заявник повинен підтвердити можливість самостійно виготовити авторські вироби, або підтвердити наявність підрядника (-ів) (партнерів), який (які) спроможний (спроможні) виготовити партію авторських виробів у кількості 150 одиниць.

Для цього заявник подає лист у довільній формі про наявність відповідного обладнання, матеріально-технічної бази, технологій та/або листи-підтвердження від підрядників про спроможність виготовлення партії авторських виробів.

У рамках мистецького конкурсу виготовлення продукції не передбачено. замовлення виготовлення авторських виробів буде відбуватися вже поза межами Мистецького конкурсу.

При цьому звертаємо Вашу увагу на те, що за умовами Мистецького конкурсу, відповідно до п. 2.12 Положення про мистецький конкурс заявник погоджується на те, що Український інститут, Міністерство закордонних справ України та закордонні дипломатичні установи, мають право без додаткового погодження із авторами та володільцями суміжних прав (в разі їх наявності) використовувати дизайн-концепт з метою виготовлення сувенірної продукції, керуючись принципом економічної доцільності, замовляти її у третіх осіб, які знаходяться за місцем розташування суб’єктів, які входять до системи органів дипломатичної служби.

 
У випадку перемоги, чи буде збережена інформація про виробника на сувенірі (бірка, наліпка тощо…)?
 
Так, інформація про розробника дизайн-концепту буде збережена.
 
На веб-сторінці конкурсу на сайті Українського інституту зазначено, що «Переможець отримає до 300 000 гривень, включно з усіма необхідними загальнообов’язковими податками та зборами, які повинні бути сплачені у відповідності до чинного законодавства України». Про яку точну суму йдеться?
 
Відповідно до п.4.5 Положення про мистецький конкурс розмір кошторису розробки одного дизайн-концепту не повинен перевищувати 300000,00 (триста тисяч) гривень, включно з усіма необхідними загальнообов’язковими податками та зборами, які повинні бути сплачені у відповідності до чинного законодавства України.
 
Яким чином буде регулюватись питання авторського права на дизайн-концепт у разі моєї перемоги?
 

Виключні майнові права залишаються у заявника.

Проте, звертаємо Вашу увагу на те, що відповідно до пп. 5 п. 2.12. Положення про мистецький конкурс заявник заповнює та подає Гарантію-зобов’язання, яка підтверджує, що заявник, у випадку його перемоги, надає право Українському інституту, Міністерству закордонних справ України та суб’єктам, які входять до системи органів дипломатичної служби, використовувати дизайн-концепт з метою виготовлення сувенірної продукції, керуючись принципом економічної доцільності, замовляти її у третіх осіб, які знаходяться за місцем розташування суб’єктів, які входять до системи органів дипломатичної служби.

Окрім того, у гарантії-зобов’язанні заявник гарантує, що самостійно погодив та отримав відповідні дозволи від авторів дизайн-концепту та власників суміжних авторських прав (художників, фотографів, дизайнерів, майстрів тощо) на:

– включення всього дизайн-концепту чи його частин до каталогу;

– публікацію дизайн-концепту чи його частин;

– переклад описової частини дизайн-концепту іноземними мовами (в разі необхідності);

– на його відтворення і практичне втілення в готовій промоційній або сувенірній продукції;

– публічну демонстрацію та показ на території всього світу без обмежень, в тому числі, але не виключно із використанням мережі Інтернет з метою промоції Каталогу та виготовлення готової промоційної або сувенірної продукції без мети отримання прибутку Українським інститутом, суб’єктами, які входять до системи органів дипломатичної служби (Міністерство закордонних справ України; представництва Міністерства закордонних справ України на території України; закордонні дипломатичні установи України).

 
У які терміни необхідно буде виготовити партію 150 одиниць авторського виробу в разі перемоги? Наскільки швидко будуть потрібні сувеніри після оголошення переможця?
 
Після обрання переможців, доопрацювання дизайн-концептів та включення їх до Каталогу, Міністерство закордонних справ України, Український інститут та суб’єкти, які входять до системи органів дипломатичної служби, зможуть ознайомитись з представленими виробами та вартістю їхнього виготовлення. Відповідно до потреб у таких виробах буде сформовано запит на їх виготовлення.
Отже, наразі, коли запит не є сформованим, ми не можемо вказати дати виготовлення виробів.
У технічних вимогах до виготовлення виробів, просимо Вас вказати необхідні строки для їх виготовлення.
 
Чи має право учасник у разі перемоги відмовитись від перемоги?
 
За умовами Мистецького конкурсу такого права у Заявника не має. Отже, заявник має визначитись перед тим як подавати заявку на участь чи зацікавлений він у запропонованому проекті чи ні.
 
В умовах конкурсу зазначено, що заявник має виготовити 150 одиниць продукції. Про яку саме продукцію йде мова? Це один вид продукції (наприклад, 150 одиниць кераміки) чи сумарно 150 одиниць продукції всіх категорій і в яких пропорціях?
 
В заявці необхідно підтвердити, що заявник має можливість самостійно виготовити авторські вироби, або підтвердити наявність існує підрядника, який спроможний виготовити партію авторських виробів у кількості 150 одиниць. В рамках мистецького конкурсу виготовлення продукції не передбачається, замовлення буде відбуватись вже поза межами мистецького конкурсу.
 
Що ви маєте на увазі запитуючи у таблиці вартість виготовлення носіїв айдентики? Про які носії йде мова?
 
Мова йде про орієнтовну вартість виготовлення однієї одиниці об’єкту за кожною з п’яти категорій дизайн-концепту. Тобто нам необхідно розуміти, скільки становить орієнтовна вартість виготовлення запропонованого об’єкту категорії “кераміка”, “текстиль” тощо
Еміне Джапарова
Перша заступниця Міністра закордонних справ України
 
Тетяна Філевська
Креативна директорка Українського інституту
 
Тетяна Олійник
Керівниця комунікаційного відділу Українського інституту
 
Павло Гудімов
Засновник та куратор арт-центру Я Галерея у Києві та Львові
 
Юлія Федів
Директорка Українського культурного фонду
 
Рагнар Сііл
Засновник та партнер Creativity Lab, директор Cultural Policy Designers Network (Естонія)
 
Марйо ван Шайк
проєктна менеджерка, керівниця програм управління, консультантка зі стратегічного розвитку, авторка книги «Spaces of Culture» (Нідерланди)
 
Наталія Синєпупова
Засновиця School of Visual Communication, менторка-викладачка, графічна дизайнерка
 
Петро Гончар
Заслужений діяч мистецтв України, художник-монументаліст, музеєзнавець, Генеральний директор НЦНК «Музей Івана Гончара», член Національної Спілки художників України