PERSPECTIVE

Програма навчальних поїздок для професіоналок та професіоналів зі сфери перформативного мистецтва

Про програму

PERSPECTIVE це партнерська програма Українського інституту та агенції proto produkciia для митців, культурних менеджерів та інших фахівців, дотичних до виробничого циклу перформативного мистецтва та які працюють в Україні.  

Програму створено для розвитку та посилення спроможності професіоналів перформативного сектору в контексті міжнародної інтеграції та посилення культурної екосистеми країни в цілому. Програма реалізується в рамках стратегічних пріоритетів Українського інституту. Один з яких – capacity building. 

Цілі програми

  • Налагодження контактів та мережування. Створення сталих зв’язків для співпраці та мережування з представницями та представниками сектору з інших країн. 
  • Розвиток та посилення фахових навичок, посилення спроможності Ознайомлення з досвідом колег, моделями функціонування театрів, фестивалів, команд, копродукцій.   
  • Вивчення та застосування нових підходів та інновацій в секторі через рефлексію міжнародного досвіду. Накопичення інформації на доступних  носіях. 
  • Знайомство з закордонними культурними практиками. Пошук нових ідей для творчих продуктів.  

 

Вектори роботи

  • Ознайомлення українських професіоналів широкого спектру ролей у галузі перформативного мистецтва з міжнародним досвідом через навчальні поїздки на  відвідання професійних подій, фестивалів, тощо. 
  • Проведення міжнародних воркшопів із залученням професійних менторів повного виробничого та творчого циклів перформативних мистецтв усіх етапів (від тих хто генерує ідеї до тих,  – хто фіксує досвід через текст або відео)  
  • Фіксація навчального та комунікативного досвіду у можливих для накопичення та подальшої репрезентації інформації формах. Створення сторінки програми, написання оглядів, проведення відкритих зустрічей з метою поширення досвіду отриманого в рамках навчання  ширшому колу представників  перформативного сектору в Україні. 

Як взяти участь

Участь в поїздках та воркшопах зможуть брати представниці та представники перформативного сектору з України, як на основі відкритих конкурсів, так і через номінування від Українського Інституту, агенції proto produkciia, або партнерських організацій, залучених до проведення заходу.  

З питаннями та пропозиціями можна звертатись на пошту: [email protected] 

Партнери

Навчальні поїздки 2023

Авіньйонський фестиваль

П’ять українських театральних продюсерок та продюсерів, які продовжують свою роботу в Україні, відвідали Авіньйонський фестиваль — одну з найбільших у світі подій сценічного мистецтва у Франції. Програма тижневої поїздки складалася з відвідування вистав, ознайомлення з діяльністю місцевих організацій, відвідування дискусій та обговорень, обміну та спілкування. 

Учасники:

  • Ярослава Кравченко
  • Вероніка Склярова
  • Максим Добролюбов
  • Ольга Дорофеєва
  • Володимир Бурковець

Кураторки навчальної поїздки в Авіньйон Ольга Дятел і Анастасія Гайшенець.

«Для того, щоб розпочати довготривалу співпрацю з таким складним і авторитетним партнером як Авіньйонський фестиваль, потрібно вивчити та дослідити його філософію та етику. Саме тому ми вирішили сфокусувалися цього року не на репрезентації готового продукту, а на навчанні менеджерів українскього театру та посиленні їх професійної спроможності до автономної проєктної співпраці з фестивалем»,

«Програма поїздки складалась з вистав, зустрічей з організаціями зі сфери перформативних мистецтв, які активно інтегровані в життя фестивалю. Вистави основної фестивальної програми я обирала таким чином, щоб група продюсерів та продюсерок змогла побачити ключові продукції цього фестивального сезону – тобто ті, які презентуються на різних фестивалях протягом сезону. Вони можуть подобатись або ні, але дають огляд актуальних тем та тенденцій. Синхронізація з міжнародним контекстом – одна з пріоритетних цілей цієї поїздки»,

Програма перебування в Авіньйоні створюється спільно з La Manufacture collectif contemporain та ONDA. Поїздка стала можливою завдяки програмам мобільності Culture Moves Europe та EU4Culture. 

Враження та думки учасників

«На Авіньйоні вистави починаються вчасно, нумерація місць дивна, а сережку з українським прапором –– краще було не вдягати. Поясню останнє. Наш прапор –– дійсно тригерить іноземців, здається, українці для них наче шматок м’яса, що невдало застряг між передніми зубами, і не тільки заважає, а ще й естетично псує картинку. Адженда фестивалю на 2024 –– демократія і захист довкілля, проголошують зі сцени. Ні, не загроза війни в Центральній Європі, не вплив 8 млн переселенців з Європи Східної. Що варто робити нам, щоб бути присутніми на європейських фестивалях? Запаковувати свої меседжі світу в екологічні обгортки, що розкладаються за 10 днів і не шкодять довкіллю. Моєї вдячності організаторам навчальної поїздки немає меж: вона цінна в першу чергу спілкуванням з людьми свого кола на теми загальних перспектив театру, а ще більш цінна тим, що ми побачили зразки театру, який не скоро буде в Україні. Я, як продюсерка, залюбки б зараз робила вистави про «that girl», що було б продовженням нашого феміністичного фокусу, але я буду робити вистави про українців і для українців, а от над експортними виставами нам потрібно обов’язкова працювати в копродукції з європейськими колегами. Бо образ України, що страждає, України, що просить –– потрібно знищувати і тут і там».

«Говорити про Україну і представляти її на подібних міжнародних івентах критично важливо. Ця поїздка показала яку саме інформацію європейці про нас готові сприймати щоб думка була донесеною. Україна фактично зникла з повістки дня французів, і не в останню чергу через агресивність наших наративів, радикальність позиції. Тому, важко але необхідно думати про інші, м’якші підходи, які стверджуватимуть нашу культурну та іcторичну суб’єктність, знайомитимуть з інтелектуальною спадщиною та сучасним мистецтвом. Велика вдячність Українському інституту та ONDA, Ользі Дятел та  Анастасії Гайшенець і іншим організаціям за таку фантистичну можливість. Це точно змінить і збагатить мій подальший фаховий шлях і в Україні, і в секторі культурної дипломатії». 

«Для мене Авіньйон 2023 крім відкриття нових цікавих імен, це також розуміння нових напрямків і актуальних тем сучасного театру. Я ще раз усвідомив  актуальність театру і його вагомість саме зараз, під час війни в нашій країні, маючи можливість завдяки напрацюванням Українського інституту налагодити процеси, що допоможуть повноцінній інтеграції українського театру, його адаптації у європейському середовищі. І для цього в нашій країні є хороше підґрунтя – плеяда сучасних театральних менеджерів з котрими мені пощастило бути на цьогорічному фестивалі у Авіньйоні»

«Ми мали зустрічі з представниками сфери, практикуючими менеджерами, продюсерами та програмними директорами з Франції. Завдяки цьому я зміг краще та глибше зрозуміти економічне підгрунття діяльності театрів. Сам фестиваль стає величезним маркетплейсом для компаній та продюсерів. Саме в цей період програмні директори та куратори формують репертуар на найближчі 2-3 роки, і шукають найцікавіші вистави аби запросити». 

«Зараз українські театральні митці по всьому світу створюють проєкти, щоб популяризувати українську культуру та через неї говорити про те, що нас хвилює. Разом із цим, надважливим завданням для театральних менеджерів є пильне дослідження тих інструментів і форматів, які можна використовувати в різних країнах для ефективного просування українських творів, а через них і значущих для нас ідей. Відвідання такої події — це купа вражень, як емоційних, суто мистецьких, тих, що перетворюються в практичний досвід, що дозволяє впевненіше будувати плани. Українські вистави точно гідні бути представленими на великих театральних фестивалях, це процес, який вже досить давно триває, і в наш час здобуває ще більшої важливості й актуальності».

Ярослава Кравченко:

«На Авіньйоні вистави починаються вчасно, нумерація місць дивна, а сережку з українським прапором  краще було не вдягати. Поясню останнє. Наш прапор  дійсно тригерить іноземців, здається, українці для них наче шматок м’яса, що невдало застряг між передніми зубами, і не тільки заважає, а ще й естетично псує картинку. “Адженда фестивалю на 2024  демократія і захист довкілля”, проголошують зі сцени. Ні, не загроза війни в Центральній Європі, не вплив 8 млн переселенців з Європи Східної. Що варто робити нам, щоб бути присутніми на європейських фестивалях? Запаковувати свої меседжі світу в екологічні обгортки, що розкладаються за 10 днів і не шкодять довкіллю. Моєї вдячності організаторам навчальної поїздки немає меж: вона цінна в першу чергу спілкуванням з людьми свого кола на теми загальних перспектив театру, а ще більш цінна тим, що ми побачили зразки театру, який не скоро буде в Україні. Я, як продюсерка, залюбки б зараз робила вистави про «that girl», що було б продовженням нашого феміністичного фокусу, але я буду робити вистави про українців і для українців, а от над експортними виставами нам потрібно обов’язкова працювати в копродукції з європейськими колегами. Бо образ “України, що страждає”, “України, що просить”  – потрібно знищувати і тут і там». 

Вероніка Склярова:

«Говорити про Україну і представляти її на подібних міжнародних івентах критично важливо. Ця поїздка показала яку саме інформацію європейці про нас готові сприймати щоб думка була донесеною. Україна фактично зникла з повістки дня французів, і не в останню чергу через агресивність наших наративів, радикальність позиції. Тому, важко але необхідно думати про інші, м’якші підходи, які стверджуватимуть нашу культурну та іcторичну суб’єктність, знайомитимуть з інтелектуальною спадщиною та сучасним мистецтвом. Велика вдячність Українському інституту та ONDA, Ользі Дятел та  Анастасії Гайшенець і іншим організаціям за таку фантистичну можливість. Це точно змінить і збагатить мій подальший фаховий шлях і в Україні, і в секторі культурної дипломатії». 

 

Володимир Бурковець:

«Ми мали зустрічі з представниками сфери, практикуючими менеджерами, продюсерами та програмними директорами з Франції. Завдяки цьому я зміг краще та глибше зрозуміти економічне підгрунття діяльності театрів. Сам фестиваль стає величезним маркетплейсом для компаній та продюсерів. Саме в цей період програмні директори та куратори формують репертуар на найближчі 2-3 роки, і шукають найцікавіші вистави аби запросити». 

Про proto produkciia

Агенція proto produkciia спеціалізується на втіленні сміливих мистецьких та освітніх ідей. Працює над продукцією незалежного мистецтва та неочевидних навчальних форматів. Прагне масштабування та експорту українського культурного й освітнього продукту за кордон.