Безцінні зразки монументального мистецтва, створені групою українських художників на чолі з дисиденткою та однією з засновниць руху шістдесятників — Аллою Горською. Ці твори поєднали народну українську традицію, світові тенденції та радянське мистецтво.
Маріуполь, українське портове місто на узбережжі Азовського моря, має чимало архітектурних та мистецьких принад. Серед них — одне з найширших і найрізноманітніших в Україні зібрань мозаїчної монументалістики, створеної в 1960–1980-х роках визнаними майстрами цього стилю.
Через те, що монументальне мистецтво представлене в публічному просторі, воно стає вкрай вразливим. Тому історії окремих мистецьких об’єктів у цьому стилі часто є незвичайними й навіть драматичними.
Так 2008 рік сколихнув Україну видатною мистецькою знахідкою. Під час капітального ремонту ресторану «Україна» у Маріуполі, збудованого ще до Другої світової війни, за однією зі стін знайшли два мозаїчні панно. Ці роботи створила група українських монументалістів на чолі з художницею-дисиденткою, однією з засновниць руху шістдесятників — Аллою Горською.
1967 року Алла Горська з групою співавторів, до якої входили художники Віктор Зарецький, Галина Зубченко, Борис Плаксій, Григорій Пришедько, Василь Прахнін та Надія Світлична, прибули до Маріуполя. Менш ніж за два місяці вони створили в ресторані «Україна» дві мозаїки: «Дерево життя» та «Боривітер». Саме їх маріупольські дослідники монументального мистецтва Іван Станіславський та Олександра Чернова з часом назвуть найціннішими в місті.
Створюючи ці панно, митці прагнули поєднати народну українську традицію, світові тенденції та радянське мистецтво. Для цього використовували нестандартні матеріали — шлакоситал та метал. «Дерево життя» засяяло завдяки листовому алюмінію, а в «Боривітрі» навіть використали фрагменти алюмінієвих ложок. Сміливі фактурні сполучення матеріалів, ритмічні чергування рельєфів та контррельєфів — усе це створювало оптичний ефект руху, нову пластичну мову. Ці естетично виважені роботи є позачасовими за сюжетом та позбавленими будь-якої домінантної в ті часи тематики соціалістичного реалізму.
Ще до створення «Дерева життя» та «Боривітру» Аллу Горську та Віктора Зарецького за їхню активну громадянську позицію радянська влада зарахувала до так званих «українських буржуазних націоналістів», що фактично ставало тавром для суспільних та культурних діячів у СРСР. Роботи Горської та Зарецького знищувалися. Так була назавжди знищена більшість мистецьких творів Алли Горської в Києві. А саму її — мисткиню-шістдесятницю та правозахисницю — радянська влада переслідувала й 1970 року жорстоко вбила.
Мозаїки, створені в Маріуполі за участі та під керівництвом Алли Горської, також наказали знищити. Утім місцеві майстри наказу не дослухалися й замість того, щоб збити мозаїку, сховали панно за цегляною фальш-стіною, зберігши таким чином ці безцінні мистецькі об’єкти.
Уцілілі мозаїчні, живописні, графічні твори Алли Горської зберігалися не лише в національних художніх музеях Києва та Львова, а й у музеї Берлінського муру «Чекпоінт Чарлі», були окрасою одного з найбільших у світі зібрань радянського нонконформізму — колекції Нортона й Ненсі Додж у Ратґерському університеті в США. Були вони і в Маріуполі. Аж до повномасштабного російського вторгнення в Україну у 2022 році.
Унаслідок нескінченних обстрілів та бомбардувань російських військ із води, повітря та землі, які день у день нищили й буквально стирали місто, унікальні мозаїчні панно українських монументалістів були повністю зруйновані.
Те, що берегло пам’ять, відтепер саме лише спогад.